UVCulturaUV Logo del portal

FANTASIA MADE IN VLC
Els mons fantàstics de Rafa Fonteriz, Jaime Brocal Remohí i Núria Tamarit

 

Programació X Jornades del Còmic de València [+]

 

En els anys quaranta i cinquanta, els còmics de gènere fantàstic van ser les grans portes d'evasió per a suportar la dura postguerra. Grans autors, com ara Manuel Gago o Pedro Quesada, van establir les bases d'una tradició de còmic de fantasia que ha continuat viva al llarg de les dècades a través de l'obra de diferents artistes que han abordat el gènere des de perspectives molt distintes. Jaime Brocal Remohí, Rafa Fonteriz i Núria Tamarit són exemples de tres generacions molt diverses en forma i fons, però que s'han acostat a la fantasia amb brillantor i que han despuntat tant en el mercat nacional com internacional.

 

Jaime Brocal Remohí
(València, 1936-2002)

Es va iniciar en els anys cinquanta en el còmic d'humor infantil i en el romàntic, però prompte va passar a les historietes d'estil realista per a la col·lecció “Comandos y Selección de Aventuras Ilustradas”. El 1960 inicia el gènere de Viking fantasy a Espanya amb Katan i emprèn una llarga i reeixida relació amb la fantasia èpica. Amb un estil naturalista de línia recognoscible, basat en una perfecta definició de l'anatomia, comença a treballar per al Regne Unit en sèries com Janus Stark, però seria en l'editorial americana Warren on destacaria amb la recordada sèrie The Mummy Walks. A partir d'aquest treball tornaria a Espanya amb una de les seues creacions més famoses, Kronan, que des de les pàgines de la revista Trinca seria la base d'altres sèries que realitzaria amb èxit per al mercat francès, Arcane i Taar, que tindrien un llarg recorregut i que el definirien com un dels grans exponents de la fantasia heroica. Autor prolífic, es va dedicar també a realitzar adaptacions de clàssics de la literatura i fins i tot de textos religiosos com la Bíblia i l'Alcorà. Pioner sempre, va ser un dibuixant que es va obrir camí amb èxit en diferents països, des d'Alemanya, França o els Estats Units fins a ser un dels primers dibuixants estrangers a desenvolupar una sèrie per al Japó, Kami no Ude.

 

Sempre amant del gènere de terror, en els noranta realitzaria juntament amb Antonio Segura l'excel·lent El otro Necronomicón, un homenatge al seu gran amic Alberto Breccia, en què demostraria la plasticitat del seu estil.

 

Rafa Fonteriz
(València, 1961)

Dibuixant d'exquisit estil acadèmic que arrela les seues referències en els grans clàssics de la tira de premsa americana, d'Alex Raymond a Stan Drake. La seua obra es va donar a conèixer en els anys noranta des d'editorials com La General Ediciones, on publicaria obres com a Doble engaño o El legado. D'ací passaria prompte a publicar en la revista El Víbora series com Efecto dominó. Durant la meitat dels noranta va realitzar diferents sèries eròtiques per a les revistes Kiss Comix i Eros Comix, on demostraria la seua increïble plasticitat gràfica amb obres com ara X-Women o Sexo y estilo.

 

En els noranta va ser un dels primers autors a treballar per als Estats Units i va ser responsable dels llapis de la sèrie Nocturne. Quasi en paral·lel, seria responsable dels llapis d'Iberia Inc, una sèrie de superherois espanyols que va obtenir un gran èxit. Encara que ha treballat sempre per al mercat francès, amb sèries com a Avatar, Le meilleur job du monde o Roma, no ha deixat mai de dedicar-se a projectes personals, en els quals ha demostrat la seua tirada pel gènere fantàstic, amb obres com Efecto dominó o El lado salvaje. En l'actualitat destaca com un dels més reconeguts entintadors del còmic de superherois americà i el seu treball s'ha vist en sèries tan famoses com Occupy Avengers o Capitana Marvel.

 

Núria Tamarit
(Vila-real, 1993 )

Graduada en Belles Arts, ha sigut molt activa des de fanzins com Belice, Club del Còmic de València, Saxífono, Sacoponcho o Nimio (premi al millor fanzín en el Saló del Còmic de Barcelona 2016), alhora que ha participat en la revista Voltio. Autora d'un estil personalíssim i recognoscible, va publicar la seua primera obra llarga el 2016, juntament amb Xulia Vicente: Duerme pueblo. Després del bon acolliment d'aquesta obra, passaria directament al mercat francès amb obres com Avery’s Blues, en col·laboració amb el guionista Angux. El 2019 va guanyar el I Premi València de Novel·la Gràfica amb Dos monedas, una obra de contingut social que mostrava la facilitat amb la qual adaptava el seu estil a diferents temàtiques. El 2021 ha publicat dues obres importants que relacionen el gènere fantàstic amb el conte clàssic: Giganta, juntament amb el guionista JC Deveney, i El enebro.

 

 

 

Giganta © Nuria Tamarit