logodreta

Fotoperiodistes de primer nivell internacional es donen cita a la Nau, fins dissabte

D’esquerra a dreta: les fotoperiodistes Vanessa García, Tania Castro, Pilar Almenar i Rania Slim; i els fotoperiodistes Xaume Olleros i Iván Navarro. Foto: Miguel Lorenzo.

D’esquerra a dreta: les fotoperiodistes Vanessa García, Tania Castro, Pilar Almenar i Rania Slim; i els fotoperiodistes Xaume Olleros i Iván Navarro. Foto: Miguel Lorenzo

REDACCIÓ. Debats i projeccions, a més de dues exposicions en el marc del certamen de fotoperiodisme PhotOn. Per cinqué any consecutiu, la Nau de la Universitat de València acull part d’aquest certamen internacional sobre periodisme i la seua aportació social, fins el 9 de maig. Enguany hi haurà la presència de grans figures del fotoperiodisme nacional i internacional, com ara Daniel Berehulak, guanyador del Pulitzer 2015; Xaume Olleros (hui dijous), autor d’una de les imatges més simbòliques de l’anomenada revolució dels paraigües de Hong Kong i publicada en desenes de mitjans de comunicació internacionals; o Jürgen Schadeberg, autor d’una de les imatges més icòniques de Nelson Mandela en la seua cel·la de la presó de Robben Island (1994) en la qual va romandre pres vint-i-set anys.

Demà divendres, 8 de maig, serà a la Nau José Palazón, Premi Ortega i Gasset 2015 en la categoria de periodisme gràfic, per la seua imatge d’un camp de golf durant un salt per la tanca de Melilla, on aquest fotoperiodista ha sigut testimoni directe de la canviant i repressiva política migratòria. Daniel Berehulak havia confirmat la seua assistència per a aquest dissabte, però ha estat enviat a Nepal, per tant, tot i que des de l’organització han comunicat en la roda de premsa que intentarà estar en el festival, han confirmat la presència per a dissabte del director de periodisme humà Javier Bauluz, Premi Pulitzer en Periodisme el 1995 i Premi Periodisme i Drets Humans 2008, entre altres.

La programació de PhotOn Festival continuarà més enllà d’aquesta setmana, en altres seus expositives de la ciutat de València com ara l’IVAM, el Mercat Central, la llibreria Railowsky i l’Espai d’Art Fotogràfic. El certamen va ser presentat aquest dimarts a càrrec d’Antonio Ariño, vicerector de Cultura i Igualtat de la Universitat de València; Alfredo Argilés, de la Fundació Cañada Blanch, patrocinadora principal de PhotOn Festival; Ignacio Aparicio, soci i director de l’oficina de València d’Olleros Abogados, patrocinador del festival; i Tania Castro, directora de PhotOn Festival.

El Centre Cultural La Nau acull un parell d’exposicions en el marc del festival internacional PhotOn. Foto: Miguel Lorenzo.

El Centre Cultural La Nau acull un parell d’exposicions en el marc del festival internacional PhotOn. Foto: Miguel Lorenzo

“L’objectiu final del festival és acostar el fotoperiodisme als ciutadans i, a més, hem creat una plataforma perquè els fotoperiodistes puguen contar tots aquells treballs que realitzen durant la seua trajectòria i que no es quede en una foto publicada en un mitjà de comunicació, a més de conscienciar de la importància del fotoperiodisme per al món”, ha destacat Tania Castro en declaracions a Ràdio Universitat. “El fotoperiodisme és una ferramenta per al canvi social, una eina social”, ha dit la directora de PhotOn Festival.

The Umbrella Project (fins el 7 de juny) és una de les mostres, muntada sobre unes bastides metàl·liques de quatre metres d’alçada al Claustre, que vol ser un crit al món pel manteniment de la identitat de Hong Kong després de l’ona de protestes pacífiques a favor de la democràcia del mes d’octubre passat en l’anomenada revolució dels paraigües.

A la Sala Oberta de la Nau estarà instal·lada, fins el pròxim 6 de setembre, l’exposició Future Plans, un testimoni directe dels supervivents del genocidi perpetrat el 1986 per l’Exèrcit de la Resistència del Senyor (ERS) al sud de Sudan, captat amb imatges pels fotoperiodistes Álvaro Laiz i David Rengel.

A més, fins aquest dissabte dia 9 hi haurà al Claustre de la Nau sessions nocturnes (a les 22:30 hores) gratuïtes de documentals sobre el món del fotoperiodisme i el compromís social. Tot el programa de PhotOn Festival en horari hyperlink.

 

Les dues mostres

L’exposició The Umbrella Project mostra com després de l’anunci del Govern xinés de no garantir eleccions democràtiques a Hong Kong el 2017, tot i haver-ho promés, alguns sectors socials, principalment els estudiants, hi van convocar vagues i manifestacions per a demanar a Beijing que reprenguera la idea. Més de quinze fotoperiodistes hi mostren escenes de tensió, moments de tranquil·litat i una peculiar manera de viure les protestes.

Les agències Reuters, AFP, Getty i AP estan representades en l’exposició, així com fotoperiodistes freelance que van acudir a Hong Kong quan van conéixer la magnitud dels fets. La mostra recull la visió política i social amb punts de vista de fotògrafs locals i estrangers. Una de les imatges de l’exposició va atraure mundialment la mirada al conflicte quan la revista Time la va publicar en la portada de la seua edició asiàtica. Umbrella Revolution és, junt amb la primavera àrab, el 15M i Occupy Wall Street, la veu de milions d’indignats que provenen de realitats aparentment llunyanes, però que aconsegueixen fraternitzar en un mateix crit a favor de la democràcia.

Pel que fa a la mostra Future Plans, es tracta d’un testimoni directe dels supervivents del genocidi perpetrat el 1986 per l’Exèrcit de la Resistència del Senyor (ERS) al sud de Sudan. Desenes de milers de xiquets van ser segrestats i portats a les bases de l’ERS, on van ser esclavitzats i sotmesos a terribles abusos. Una de les pràctiques de la seua iniciació en la guerra era fer-los matar els seus propis pares per tal que no tingueren on tornar. Els joves ostatges van ser convertits en xiquets soldats o usats com a mules. La majoria de les xiquetes foren violades pels soldats per a deixar-les embarassades i proveir així l’ERS amb una nova generació de combatents. Es calcula que van ser raptats vint mil xiquets.

 

infouniversitat © 2024 All Rights Reserved

Infouniversitat, periòdic digital de la Universitat de València. Disseny i edició digital: T. Gorria. Fotografia: Miguel Lorenzo. Correcció lingüística: Agustí Peiró. Edita: Universitat de València